1.1. Személyi szabadságot és más állampolgári jogokat korlátozó, vagy azokat közvetlenül érintő intézkedések:
a) Közterületvédelmi intézkedések: - igazoltatás; - feltartóztatás; - előállítás; - áruvisszatartás; - hatósági jelzéssel nem rendelkező jármű eltávolítása közterületről.
b) Vagyonvédelmi intézkedések: - terület (épület, építmény stb.) lezárása; - illetéktelen személynek a lezárt területre történő belépésének megakadályozása; - lezárt területen illetéktelenül tartózkodók eltávolítása.
c) Adatkezelés: - meghatározott nyilvántartási adatok kérése; - hatósági ellenőrzés végzése; - személyről, lényeges környezetről, körülményről, tárgyról kép- vagy hangfelvétel készítése.
d) Szankciók: - a helyszíni bírság kiszabása.
e) Kényszerintézkedések: - testi erő alkalmazása; - könnygázszóró palack alkalmazása; - szolgálati kutya alkalmazása; - a jogos védelemre, a végszükség esetére megengedett kényszerintézkedések alkalmazása.
f.) Közlekedésrendészeti intézkedés; - közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű elindulást gátló eszközzel történő rögzítése, illetőleg a forgalmat akadályozó, vagy balesetveszélyt jelentő járművek elszállítása.
1.2. Személyi szabadságot és más állampolgári jogot nem korlátozó intézkedések:
a) Intézkedések: - felvilágosítás kérés; - tőle elvárható segítségnyújtás; - az elkövető felhívása a szabálysértés azonnali vagy ésszerű határidőn belüli megszüntetésére; - kötelezett felhívása a közterület használatára vonatkozó jogerős határozatban, a tulajdonosi (kezelői) hozzájárulásban foglaltak, vagy mulasztás esetén az előírások betartására; - feljelentés megtétele.
b) Hatósági ellenőrzés: - a helyszín, a szemletárgy megtekintése; - az iratok és más dokumentumok tanulmányozása; - a műszeres vizsgálatok végzése; - belépés az ellenőrzött személy vagy szerv minden olyan helyiségébe, amely a hatósági ellenőrzés eredményes ellátásához szükséges; - a munkafolyamatok megfigyelése; - az ügyféltől vagy képviselőjétől felvilágosítás kérése; - a bizonyítási eljárás lefolytatása.
A közterület-felügyelői intézkedéseket az 1999. évi LXIII. Törvény határozza meg.
Ezek:
1. Felvilágosítás kérés: A felügyelő felvilágosítást kérhet attól, akiről alaposan feltehető, hogy a felügyelői feladat ellátásához érdemi tájékoztatást tud adni.
2. Igazoltatás: A felügyelő feljelentés megtétele vagy egyéb jogszerű intézkedés céljából az érintettet személyazonosságának megállapítása érdekében igazoltathatja. A személyazonosság igazolására alkalmas minden olyan hatósági igazolvány, amely tartalmazza az érintett nevét, születési helyét és idejét, az állampolgárságát, valamint az arcfényképét és a saját kezű aláírását. A felügyelő az általa ismert vagy más jelenlévő, ismert személy közlését is elfogadhatja igazolásként.
Az igazoltatás - az igazoltatás okának egyidejű közlésével - csak a személyazonosság megállapításához szükséges ideig tarthat. A személyazonosság megállapításáig az érintett feltartóztatható.
Az igazoltatás alá vont személyek - a közterület-felügyelet feladatköréhez tartozó - jogsértő magatartást tanúsítottak (szabálysértést követtek el, hatósági határozatban foglalt kötelezettséget megszegtek) vagy ilyen tevékenységgel összefüggésbe hozhatók (tanú). Vagyis: a személyi kör jogilag behatárolható, valamilyen jogi eljáráshoz kapcsolható. A jogilag szabályozott egyedi eljárások lefolytatásához közérdek fűződik. A személyi szabadság korlátozásának időtartama meghatározott: a személyazonosság megállapításához szükséges ideig tarthat.
Amennyiben az érintett személyazonosságát nem igazolja, a közterület-felügyelő a legközelebbi rendőri szervhez előállíthatja. Ettől kezdve már az Rtv.-nek az előállításra vonatkozó szabályai lesznek az irányadók. Az intézkedés esetleges jogszerűtlensége esetére a Kftv. megfelelő rendelkezéseket tartalmaz. Idetartozik mindenekelőtt az az előírás, hogy a közterület-felügyelő szolgálatát országosan egységes egyenruhában teljesíti, így a közterület-felügyelői minőség felismerhető. Köteles továbbá az úgyszintén országosan egységes, egyedi azonosító számmal ellátott jelvényt viselni...
Az Alkotmánybíróság a hatóság tagjai azonosíthatóságának fontosságát és jelentőségét az 54/2000. (XII. 18.) AB határozatban kifejtette: intézkedésük alkalmával a hatóság tagjai nyilvánosan, az állam képviselőiként lépnek fel. A hatóság tagjainak intézkedési jogosultságát egyenruhájuk vagy igazolványuk igazolja.
Az intézkedés alá vont állampolgárnak jogos érdeke az, hogy a hatósági fellépés teljes időtartama alatt tisztában legyen a vele szemben intézkedő személyazonosságával, egyediségével.
Az állampolgár panaszhoz, jogorvoslathoz való joga ugyanis csak így garantálható. (ABH 2000, 516., 521.)
3. Bírságolás: A felügyelő a szabálysértés elkövetőjét - a cselekmény súlyától függően - jogosult a jogszabályban meghatározott esetekben helyszíni bírsággal sújtani. Erről a szabálysértési törvény végrahajtásáról szóló belügyminiszteri rendelet rendelkezik.
4. Feljelentés:
5. Feltartóztatás: Azt a személyt, aki személyazonosságát nem igazolja, annak megállapítására a legközelebbi rendőri szervhez a felügyelő előállíthatja. Ellenszegülés esetén az előállításhoz a Rendőrségről szóló törvény (a továbbiakban: Rtv.) szerint a rendőrség segítségét kell kérni. A rendőrség megérkezéséig a felügyelő az érintett személyt feltartóztatja.
A felügyelő a helyi közúton jogosult feltartóztatni a köztisztasági szabályokat megszegő, továbbá a táblával jelzett behajtási tilalmat vagy korlátozást megszegő járművet.
A személyazonosság megállapításáig az érintett feltartóztatható.
6. Előállítás. Azt a személyt, aki személyazonosságát nem igazolja, annak megállapítására a legközelebbi rendőri szervhez a felügyelő előállíthatja. A szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt az elkövetés helye szerint illetékes szabálysértési hatósághoz az eljárás azonnali lefolytatása érdekében a felügyelő előállíthatja.
Az elkövető ellenszegülése esetén az előállításhoz a Rendőrségről szóló törvény (a továbbiakban: Rtv.) szerint a rendőrség segítségét kell kérni. A rendőrség megérkezéséig a felügyelő az érintett személyt feltartóztatja.
7. Dolog elvétele: A felügyelő azt a dolgot, amelynek elkobzását a szabálysértésekről szóló törvény lehetővé, illetőleg kötelezővé teszi, átvételi elismervény ellenében visszatarthatja, illetőleg visszatartja és az elkövetés helye szerint illetékes szabálysértési hatóságnak adja át.
A felügyelő az intézkedéssel egyidejűleg köteles felhívni az elkövetőt a szabálysértés azonnali vagy ésszerű határidőn belüli megszüntetésére. A közterület használatára vonatkozó jogerős határozatban, tulajdonosi (kezelői) hozzájárulásban foglaltak megszegése vagy elmulasztása esetén a felügyelő köteles felhívni a kötelezettet az előírások betartására.
8. Kerékbilincselés: Ha a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent és a forgalmat nem akadályozza, a jármű rögzítésére - a jármű elszállításáig vagy további intézkedésig - a felügyelő az önkormányzat rendelete alapján kerékbilincset alkalmazhat.
Úgyszintén kerékbilincs kerülhet a korlátozott várakozási övezetekben díjfizetés nélkül parkoló gépkocsikra is.
A jármű rögzítésekor a felügyelőnek a kerékbilincs alkalmazásával és a járművek elszállításával kapcsolatos 55/2009. (X.16.) IRM rendelet szabályai szerint kell eljárnia. A járműhasználat jogszerű akadályozása folytán keletkezett kárért a felügyelőt, illetve a felügyelőséget nem terheli kártalanítási kötelezettség. A kerékbilincs alkalmazásának költsége a jármű tulajdonosát (üzemben tartóját, használóját) terheli.
9.Gépkocsik elszállíttatása: Ha a közterületen szabálytalanul elhelyezett gépkocsi a forgalmat akadályozza, vagy balesetveszélyt jelent, továbbá a kerékbilincselt jármű üzembentartója a kerékbilincselés díját két napon túl nem fizeti meg, illetőleg a baleset folytán megsérült vagy elhagyott jármű elszállítása indokolt, a felügyelő a járművet elszállíttatja. Egyben megkeresi az illetékes rendőri szervet, közlekedési hatóságot és az út kezelőjét, valamint az elszállított jármű adatait a saját és az Önkormányzat WEB oldalán közzéteszi.
10. Belépés megakadályozása: A felügyelő a vagyonvédelmi feladatainak ellátása során az önkormányzat tulajdonában, használatában lévő területet (épületet, építményt stb.) - a képviselő-testület rendelkezésére - lezárja, megakadályozza, hogy oda illetéktelen személy belépjen és az illetéktelenül ott tartózkodókat eltávolítja.
|